Interview met PNOexpo

November 2013                                                   PNOexpo Uitgelicht | Mariette’s getekende dieren

Meet Mariette
Mariette Jans rondde in 2010 haar kunstopleiding af en behaalde in 2012 haar docenten diploma. Ze mag zichzelf nu een gediplomeerd kunstenaar noemen. En dat is te zien! Ze haalt haar inspiratie voornamelijk uit de natuur en heeft een voorkeur voor het schilderen van dieren. Met precieze lijnen en kleine stipjes tovert ze van een blank canvas de meest prachtige creaties.

1) Wat is kenmerkend voor jouw werk?
“Het tekenen van dieren is wat ik het liefst doe, maar dan wel op mijn eigen manier. Mijn werk bestaat uit kleine lijntjes, patronen en stipjes. Gemaakt met fineliners en potloden. Van een afstand zie je dit niet en vormt het één beeld. Van dichtbij is het een spel van lijnen en kleuren.”

2) Waar haal jij inspiratie vandaan?
“De natuur! En met name dieren. Zij vormen dan ook meestal het onderwerp van mijn tekeningen. En gaande weg raak ik gefascineerd door het tekenen van mijn eigen lijnen die uiteindelijk het geheel vormen. Naast natuur zijn het de dingen om je heen, die je ziet of mee maakt.”

3) Welke nieuwe ontwikkelingen of trends zie je in jouw vakgebied?
“Ik ben opgeleid tot illustrator. Een echte illustrator vind ik mij zelf niet. Een illustrator is vaak iemand die beeld aan een verhaal toevoegt. Ik teken liever bij wat ik voel. Ik vind het dan ook moeilijk om nieuwe ontwikkelingen aan te wijzen. Al is online exposeren, zoals op de PNOexpo, zeker een trend.”

4) Wat vind je er van om je werk online te kunnen exposeren?
“Goed! Zo is het werk zichtbaar voor een breed publiek en kun je jezelf en het werk promoten. Het is een manier om kennis te maken met de kunstenaar en het werk. Wel vind ik dat het offline exposeren niet kan vervangen. Een kunstwerk in het echt bewonderen maakt veel meer indruk!”

Nieuwsgierig naar het werk van Mariette? Bekijk hier onder de foto’s. En ik ben benieuwd naar jouw mening. Wat vind je van de tekeningen van Mariette?
Penelope     

 


Reactie schrijven

Commentaren: 0

tel: 0637202616